ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
هر کسی که در صنعت دستی دارد میداند که در دنیای صنعت نیاز به الکتروموتور و گیربکس برای هرگونه حرکت است
الکتروموتور چیست ؟ وسیله ای است که نیروی الکتریکی رو به نیروی محرکه تبدیل میکند . الکتروموتور انواع مختلفی دارد . الکتروموتور دارای چند دور ثابت است که بین تمام موتورالکتریکی ها به طور استاندارد دارای دور های 700 ، 900 ، 1400 ، 3000 دور و در برخی الکتروموتورها دارای 1000 دور می باشد
برای مواردی که در کاربردی که قصد استفاده از موتور الکتریکی دارید و احتیاج به توقف موتور را در لحظه دارید باید از ترمز در الکتروموتور استفاده نمایید
موتورالکتریکی دارای دو مدل پایه دار و فلنچ دار می باشد .
گیربکس چیست ؟
گیربکس نیز دستگاهی است که برای تبدیل سرعت الکتروموتور استفاده میشود
دو نوع گیربکس وجود دارد . گیربکس کاهنده و گیربکس افزاینده
هر گیربکسی دارای نسبت تبدیل خاصی است که به وسیله آن دور مورد نظر برای کاربردهای مختلف را به دست می آوریم . به طور مثال وقتی ما نیاز به 50 دور در دقیقه داریم ، باید گیربکسی انتخاب کنیم که نسبت تبدیل آن 30 باشد ( در صورتی که از الکتروموتور 1400 دور استفاده میکنیم )
گیربکس دارای چند دسته خاص میشود
گیربکس هلیکال یا گیربکس شافت مستقیم
گیربکس هلیکال بول یا گیربکس کرانویل
گیربکس آویز
گیربکس هلیکال حلزونی
گیربکس خورشیدی
که هر کدام از این مدل ها دارای کاربردهای فراوانی می باشد که در مطالب بعدی به آن خواهیم پرداخت
الکتروگیربکس چیست ؟
بعضی از مدلهای گیربکس ، به صورت کوبله شده با الکتروموتور می باشد و بصورت آماده می باشد که به آن الکتروگیربکس گفته میشود
گیربکس ماشینی است که برای انتقال توان مکانیکی از یک منبع تولید توان به یک مصرف کننده و همچنین برآورده ساختن گشتاور و سرعت دورانی مورد نیاز مصرف کننده به کار می رود.
گیربکس ( جعبه دنده) در واقع یک واسطه منبع توان و مصرف توان می باشد.که بین منبع توان و مصرف کننده توان یک انعطاف پذیری بر قرار می کند.
به دلیل هماهنگ بودن گشتاور و سرعت دورانی منبع تولید توان با مصرف کننده نیاز به ماشینی که بتواند این هماهنگی را به صورت یک واسطه برقرار کند امری ضروری به نظر می رسد دستگاهی که این خواسته را می تواند تامین کند گیربکس و یا جعبه دنده نام دارد.
گیربکس خورشیدی شامل یک دنده خورشیدی، دو یا چند دنده هرزگرد سیاره ای و یک دنده رینگی هستند.
دنده خورشیدی در مرکز گیربکس واقع شده است و دنده های سیاره ای توسط یک پوسته همگی به هم متصل شده اند و بین دنده خورشیدی و دنده رینگی بگونه ای قرار گرفته اند که از یک طرف با دنده خورشیدی و از طرف دیگر با دنده رینگی بطور دائم درگیر بوده و حول محور خود می چرخند.
محور های هر کدام از دنده های خورشیدی و رینگی می توانند بعنوان محور ورودی یا خروجی در گیربکس استفاده شوند.
گیربکس های خورشیدی به طور کلی بسته به میزان کاهش دور، از طبقات مختلف تشکیل می شوند.
در هر طبقه نسبت های دور به طور معین و به صورت مستقل کاهش می یابد.
گیربکس های خورشیدی قابلیت کوپل شدن با انواع الکتروموتور را دارند از مزایای این الکترو گیربکس ها قابلیت نصب در تمام حالات را دارند .
مقاله کامل الکتروموتور را از لینک زیر میتوانید مشاهده کنید :